Parole/ZoGouds, Pieter van Vliet

Achter de schermen kijken bij bediencentrale Julianasluis Gouda

De provincie Zuid-Holland stelde afgelopen weekeinde de bediencentrale van de Julianasluis open en toegankelijk voor bezoekers. De animo en nieuwsgierigheid was groot. Al dagen ervoor was het maximaal aantal registraties bereikt. In totaal kwamen er 250 nieuwsgierige bezoekers af op het kijkje achter en voor de schermen bij de sluismeesters.

verkeer vervoer julianasluis rolf van oosten nathalie van buuren pieter van vliet.jpeg

Wie wilde zien hoe de sluiswachters de sluizen bedienen, was welkom bij een van de twintig rondleidingen op het Julianasluiscomplex. En daar werd gretig op ingeschreven. “De mensen komen vanuit verschillende interesses. Er zijn bezoekers die met hun voertuig voor de slagbomen staan en zich afvragen wat hier allemaal gebeurt. En er zijn mensen die met hun vaartuig – zowel beroeps als recreatief – van de sluizen gebruik maken. En die willen ook wel eens zien hoe we dat hier allemaal regelen. Van onze kant is het vooral begrip kweken, naar en bij beide partijen en voor beide partijen”, aldus Rolf van Oosten, vanuit de Provincie Zuid-Holland teamleider sluiswachters Steekterpoort en Julianasluis.

De provincie Zuid-Holland bedient beweegbare bruggen en sluizen op afstand vanuit verschillende centrales. Tijdens de twee Open Dagen lieten de sluiswachters zien hoe zij de Julianasluis bedienen en waar een bedienaar allemaal op moet letten om deze sluis en de verkeersbruggen die over de sluis liggen, veilig te openen en weer te sluiten.

Julianasluis Gouda

Veel mensen waren nieuwsgierig naar het werk van de sluiswachters van de Julianasluis. Foto Pieter van Vliet

Schutten

“Ik ga nu even schutten”, zegt sluismeester Nathalie van Buuren tussen een van de vele rondleidingen. Vervolgens horen en zien de vijftien bezoekers van de rondleiding hoe Van Buuren het zeilschip vanaf de Hollandsche IJssel naar kolk 1 binnenloods, het jacht schut en weer laat doorvaren naar De Gouwe. “Even kijken hoe ze het jacht vastleggen. Dat gaat wel een mis. Dat kunnen we vanaf deze post mooi in de gaten houden en volgen. Daarvoor hoeven we niet voor naar buiten.”

Het werk op het Julianasluiscomplex gaat dag en nacht door. Bezoekers mochten letterlijk en figuurlijk een kijkje achter en voor de schermen nemen en kwamen in de werkomgeving waar sluiswachters hun werk met veel aandacht doen. En dat vanuit een werkomgeving met veel schermen, monitoren en communicatiemiddelen. Twee van alles, omdat de Julianasluis te maken heeft met twee kolken. Een voor de beroeps en de ander voor de recreatievaart. In de zomer gaat alles door elkaar heen.

verkeer vervoer julianasluis schermen pieter van vliet.jpeg

Spelevarende toeristen

Anders dan vaak wordt gedacht, behelst het werk van sluis- en brugwachter veel meer dan af en toe op een paar knoppen drukken, genieten van spelevarende toeristen en het gemopper negeren van boze automobilisten. Het is steeds overzicht houden, zorgvuldig puzzelen, liefst met een bak aan binnenvaartervaring op zak. Oog houden op de schermen en op wat er buiten gebeurt. Maar het werk gaat verder. “Naar camera's kijken kan iedereen, maar een nautische inschatting maken leer je niet zomaar. Als een ongeluk gebeurt, blijft een brug of sluis wekenlang dicht. Daar heeft de scheepvaart veel last van.”

Daarbij gaat het vaak om centimeters. “Er gaan hier containerschepen door van 90 meter. En superjachten van wel 105 meter. Dat is passen en meten en maatregelen nemen. Aan de andere kant hebben we in de zomer soms 35 kleine jachtjes en sloepen in de kolk liggen. Dat is weer ander werk. Dan ben je continue bezig met leiden en begeleiden”, weet Van Oosten.

Tekst gaat verder onder de foto

Bediencentrale Julianasluis
Bezoekers van de open dag kregen ‘een kijkje in de keuken’ van de bediencentrale van de Julianasluis. Foto Pieter van Vliet

Clusteren

“Ons voornaamste doel is de doorvaart zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Zodoende kan een schipper snel doorvaren en heeft het verkeer er op de weg zo weinig mogelijk last van. En om dat voor elkaar te krijgen is het schipperen, passen en meten en veel overleg voeren met de schippers. Zeker als ze in konvooi of colonne varen en we te maken hebben met de openingstijden van de spoorbrug, dan is het aanpassen van de snelheid en het aanpassen aan elkaar van groot belang."

Van congestie houden we niet. Niet op het water en ook niet op de weg. Ook met een cluster aan scheepvaart willen we de overlast tot een minimum beperken. We hebben al vaak de naam als het verkeer vastloopt. Veel en vaak onterecht. Dat willen we ten allen tijde voorkomen”, vertelt Van Oosten. “Dus als we scheepvaart kunnen clusteren gaan wij dat ook zeker doen. Voor de bruggen op ons traject scheelt het echt of je 9 of 18 brugopeningen hebt. Voor elke brugopening ben je vijf minuten kwijt. Alles moet zo snel als mogelijk weer weg en door. Dat staat centraal in onze werkzaamheden. En service bieden.”

verkeer vervoer julianasluis open dag pieter van vliet.jpeg

22.000 schepen en bootjes

Er komen in de Julianasluis 22.000 schepen en bootjes per jaar voorbij. Daarvan is het grotendeel jacht of sloep: zo’n 16.000 recreanten.  Bij de Julianasluis werken vijf vaste krachten en zo’n 7 medewerkers die ook op andere locaties werken. Die bedienen een kolk per man/vrouw. In de zomermaanden zeven dagen in de week.

Een sluismeester, sluiswachter, of sluisbedienaar houdt toezicht op een kanaal- of riviersluis en bedient. Als bedienaar ben je verantwoordelijk voor de bediening van bruggen, sluizen en overige kunstwerken. Daarmee vormt de sluiswachter een essentiële schakel in het proces dat zorgt voor een veilige en optimale afwikkeling van het scheepvaartverkeer.

Zodra een schip of boot bij de sluis aankomt, opent één kant zodat het vaartuig de sluis in kan varen. Deze deuren sluiten en het waterpeil in de sluis wordt aangepast aan het waterpeil van de waterweg waar het vaartuig heen wil. De boot zakt of stijgt vanzelfsprekend mee met het waterpeil in de sluis. “Veel mensen denken dat dit gebeurt met waterpompen. Maar dat is niet het geval. We werken met communicerende vaten”, zo verduidelijkt Van Oosten.

sluis julianasluizen complex open bruggen close.jpeg

Een sluismeester draagt op operationeel niveau bij aan een veilige, soepele en doelmatige afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Dit doe hij/zij aan de hand van het plannen van schutten, het bedienen van de sluizen, door het signaleren van calamiteiten en het goed afhandelen van deze calamiteiten.

“Om je werk zo goed mogelijk te doen, is goede communicatie van groot belang. Recreatie- en beroepsvaartschippers rekenen op jou om ze snel en soepel door de vaarwegen te laten gaan. Via marifoon en/of telefoon houd je contact en adviseer je ze over ligplaatsen en wanneer en hoe je een kolkindeling maakt. Maar ook om te vertellen dat de spoorbrug over een uurtje open gaat, en dat ze vaart moeten maken voor een vlotte doorvaart. Anders moeten ze soms uren wachten…”, zegt Van Buuren.

Hoe word je een Sluiswachter? Voor de functie van sluiswachter is inmiddels een specifieke opleiding door Rijkswaterstaat en de Provincie in het leven geroepen: de Nationale Nautische Verkeersdienst Opleiding. Dat is een opleiding van vijf weken, inclusief een psychologische tekst, medische keuring. Maar nog vaak wordt dit beroep in de praktijk aangeleerd. Ervaring van en affiniteit met waterbeheer is vaak wel belangrijk. Je moet het in je vingers hebben en houden.

In het verleden werden (oud)binnenvaartschippers vaak doorgesluisd naar het werk als sluiswachter. Maar daar is Rijkswaterstaat en de Provincie wat terughoudender in geworden. “We merken toch dat die een pro en voorkeur hebben voor het scheepvaartverkeer. En dat komt wel eens in het gedrang met het wegverkeer. De automobilist is ook een klant van ons. Die kun je niet laten wachten omdat er een binnenvaartschip op een kilometer nadert.”

verkeer vervoer julianasluis rolf van oosten pieter van vliet.jpeg

Van Oosten gaat in december 2024 met pensioen. Hij heeft er dan ruim 21 jaar bij de provincie op zitten. In 2003 kwam hij op 45-jarige leeftijd als kantonnier bij de provincie. Daarvoor werkte hij in een academisch ziekenhuis, als taxichauffeur in Den Haag, eigen bedrijf gehad, en bij een computerbedrijf. Zijn opvolger, Erik de Leeuw, is hij al twee jaar aan het inwerken en staat klaar voor het grote werk.

“Ik ben gedreven en sta altijd aan. 24/7. Ik ben meer een teamleider dan een manager. Kijk altijd naar: waar is winst te halen?, waar kan het efficiënter? En dat probeer ik ook over te brengen op de medewerkers. De medewerkers van Julianasluis draaien bij tijd en wijle ook mee op andere centrales, zoals bijvoorbeeld BC Steekterpoort. Dan bedienen ze 33 bruggen. Van en op afstand. Toch wel ander werk. Daar moet je ook maar eens een keer komen kijken…”


Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Waterpolo vandaag 14:10

Jorn Winkehorst zonder warming up topscorer GZC Donk

De waterpolomannen van ZV De Zaan hielden de punten in eigen huis in de topper tegen UZSC. Door de winstpartij  van GZC Donk - 18-6 tegen ZVL-1886 Leiden - blijven ze in elkaars spoor. 

Advertorial Sport en recreatie vandaag 12:59

Inschrijving Goudse schoolzwemkampioenschappen van start

De inschrijving voor de Goudse schoolzwemkampioenschappen is gestart. SPORT•GOUDA nodigt alle basisscholen, groepen 5/6 en 7/8, uit om mee te doen aan de Goudse schoolzwemkampioenschappen op woensdag 22 januari 2025. 

Advertorial Winkels vandaag 11:10

Plus Paul Schipper dag dicht voor verbouwing aan kassabalie

De Plus-supermarkt van Paul Schipper aan de Thorbeckelaan/Van Hogendorpplein sluit op dinsdag 3 december een hele dag haar deuren voor een grondige verbouwing. Op woensdag 4 december om 07u15 gaan de deuren weer open, klaar om klanten een verbeterde winkelervaring te bieden.

Advertorial Werken vandaag 10:41

Kom naar werkcafé in Huis van de Stad, iedere dinsdag van 9-12u00

Heb je op dit moment geen baan, maar wil je wel graag werken? Dreig je binnenkort je baan of bedrijf te verliezen? Vind je je jouw werk niet meer leuk? Droom je van een diploma of wil je je je laten omscholen? Er is nu het Werkcafé in het Huis van de Stad in Gouda. Eén plek voor heel Midden-Holland waar je naartoe kunt met al je vragen over werk, vacatures, scholing, begeleiding en leerwerktrajecten.

Advertorial Muziek vandaag 10:06

Speeddaten met Blaudzun en andere muziekindustrie-experts op Goudse Popdag

Stichting Culturele Verrassingen houdt op zaterdag 1 februari de allereerste Goudse Popdag in Cultuurhuis Garenspinnerij. Het evenement biedt muzikanten en muziekliefhebbers een unieke kans om in direct contact te komen met top-professionals uit de muziekindustrie.

Ere wie ere toekomt vandaag 09:39

Astrid van Wijngaarden erelid GZC Donk

Astrid van Wijngaarden is tijdens de Algemene Leden Vergadering van GZC Donk benoemd tot erelid van de Goudse Zwemclub.