Gert Visser maakt in zijn kolom een vergelijking tussen de elektrische fietsen van nu en de brommer van vroeger.
Ik las pas in een krant een artikel over de elektrische fietsen van nu en de brommer van vroeger. In de jaren 50 en beginjaren 60 werden er meer brommers verkocht dan auto’s. In 1960 reden er een miljoen brommers rond. Het aantal ongelukken met bromfietsen was destijds groot. Er vielen veel slachtoffers vanwege roekeloosheid in het verkeer.
In die jaren klonk in de media een soortgelijke discussie die nu over de fatbikes en elektrische fietsen wordt gevoerd. In de Tweede Kamer en in gemeenten werd destijds de noodklok geluid over de veiligheid omdat er veel slachtoffers vielen. Zogenaamde bromnozems maakten de weg onveilig, zorgden voor herrie en overlast.
Er gingen stemmen op om maatregelen te nemen. Er moesten bijvoorbeeld speciale brommerrijbewijzen komen en gemeenten zouden bromfietsvrije wegen en zones moeten instellen. Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt, maar er zijn ook verschillen.
Inmiddels rijden er ruim 5 miljoen elektrische fietsen rond. Als ik dit stukkie tik op mijn balkonnetje zie ik jongelui op hun fatbikes scheuren en twee pensionado’s die op hun elektrische fietsen een karretje van Picnic inhalen.
Het zijn zeker geen bromnozems maar rijden wel net zo hard als toen. En is nog een groot verschil. Niemand maakt herrie, maar gevaarlijk is het wel...
Gert Visser