'College verzuimt inwoners te betrekken bij VerkeersCirculatiePlan'
De fractie van Leefbaar Gouda onderschrijft nog steeds de principiële uitgangspunten van het Verkeerscirculatieplan, maar "het college verzuimt om de door de inwoners ingebrachte suggesties en adviezen op een serieuze manier te wegen en te betrekken bij de aanpassingen van deze mobiliteitsplannen", zo stelt de Goudse politieke partij.
Uitgangspunten
De fractie van Leefbaar Gouda onderschrijft nog steeds de principiële uitgangspunten van het VerkeersCirculatiePlan (VCP), waaronder: het terugdringen van autoverkeer in de binnenstad; de stad aantrekkelijker maken voor fietsers en voetgangers en een betere circulatie van doorgaand verkeer door de stad.
Een groot aantal aspecten zoals genoemd in de mobiliteitsplannen sluiten daarop aan, maar het College heeft volgens Leefbaar Gouda verzuimd om de door de inwoners ingebrachte suggesties en adviezen op een serieuze manier te wegen en te betrekken bij de aanpassingen van deze mobiliteitsplannen. "De plannen van het College schetsen nu een beeld van een parkeerprobleem in de binnenstad dat wordt verschoven naar de andere wijken, zonder zorg te dragen voor perspectief voor de gedupeerde inwoners", aldus een woordvoerder van de partij.
Voortraject
De fractie van Leefbaar Gouda hecht veel waarde aan het VOORAF betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid en dus ook bij het mobiliteitsbeleid. "Er is dan wel een poging gedaan om de inwoners te betrekken in het voortraject, maar de goede suggesties en adviezen gedaan door inwoners en ondernemers worden afgedaan met 'deze zienswijze leidt niet tot een wijziging in de stukken'."
Ook het bieden van perspectief aan de inwoners ontbreekt in de ogen van Leefbaar Gouda in de plannen, terwijl het nog maar de vraag is of de oplossingen op termijn financieel haalbaar zijn. "Naar onze mening hadden de zienswijzen in een aantal gevallen wel kunnen resulteren in aanpassing van de mobiliteitsplannen. Het afwijzen van zienswijzen, in plaats van er serieus over in gesprek te gaan met de indieners om wel te komen tot oplossingen, vinden wij getuigen van het onvoldoende betrekken van inwoners bij de voorbereiding en de ontwikkelingen van gemeentelijke plannen."
Vaag
Dat in zes weken dan moet worden gereageerd via een zienswijze, en dat bovendien in de tijd rond Kerstmis, vindt de fractie getuigen van weinig respect voor de deskundigheid en inbreng van inwoners. "De mobiliteitsplannen blijven vaag en zitten vol met ideeën en wensdenkmodellen. Die zaken die financieel zijn onderbouwd (voorlopig) zijn nu al onrealistisch en mogelijk onhaalbaar. Dat roept de vraag op: waarom nu al maatregelen nemen zonder duidelijk perspectief te bieden aan onze inwoners?"
Leefbaar Gouda had dat graag anders gezien, maar hoopt en verwacht dat de komende weken het realisme weer zal terugkeren bij de behandeling van de inhoud van de mobiliteitsplannen. "Wij wachten dat als fractie af om daarna ons standpunt rond de besluitvorming kenbaar te maken. Gouda moet niet alleen bereikbaar blijven, maar ook leefbaar blijven op de korte en lange termijn en dat lezen wij niet in alle gepresenteerde mobiliteitsplannen.
Debat
Komt de gemeenteraad tot inkeer, worden de mobiliteitsplannen ingetrokken of stemt de raad in met de mobiliteitsplannen? Maandag 3 april is het debat hierover. Je kunt het volgen via de webcast van Gouda. Maar op de tribune is ook nog plaats.