Een App om de werkdruk van docenten te verlagen door inzet van AI. Tobias de Graaf, Thomas Schoffelen en Thom Rietberg van Examplary starten samen met Paul van Soest (rector) en Peter van Dijk (bestuurder) van De Goudse Waarden daarvoor een proeftuin.
Examplary
Samen met docenten van de verschillende onderwijsniveaus die de Goudse Waarden biedt gaan de programmeurs van Examplary aan de slag om het product zo te ontwerpen dat het voldoet aan de ontwerpeisen vanuit de praktijk. Tobias, Thomas en Thom hebben ervaring met het maken van Apps voor het onderwijs zoals de Hoy app die door meer dan 250 scholen gebruikt wordt.
In deze proeftuin staat de gebruikerservaring en het voldoen aan de wettelijke eisen centraal (AVG- en AI Act-proof). Examplary biedt een AI-ondersteunde toetsomgeving waarin docenten de regie houden.
Toetsen en Nakijken met AI
De samenwerking met De Goudse Waarden start als officiële proeftuin ‘Toetsen en Nakijken met AI’ in het voortgezet onderwijs. Het initiatief onderzoekt binnen wettelijke kaders hoe AI-systemen op schoolniveau ingezet kunnen worden om tijdsintensieve toetswerkzaamheden terug te dringen en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Rector Paul van Soest: "Ik ben nu al trots op de zes AI-&-toetsings-experts, die straks op CSG De Goudse Waarden leerlingen helpen zich nog beter voor te bereiden op hun toetsen en voor hun collega’s de werkdruk verminderen.”
Behoefte
Het AOB (2017) geeft aan dat docenten in het voortgezet onderwijs gemiddeld 8 uur per week besteden aan het maken, afnemen en nakijken van toetsen. Dit terwijl ze in de praktijk merken dat leerlingen ook de behoefte hebben aan goed oefenmateriaal, wat niet altijd beschikbaar is.
Deze druk dwingt vaak tot keuze voor snel te beoordelen formats zoals multiple choice, terwijl open vragen vaak beter aansluiten bij leerdoelen. Gezamenlijk onderzoeken de initiatiefnemers hoe ze dit vraagstuk met inzet van AI kunnen oplossen.
Eerste concrete stap
De samenwerking met De Goudse Waarden is de eerste concrete stap om in de praktijk te onderzoeken wat werkt en waar beleid en techniek elkaar moeten vinden. De proeftuin draait met echte klassen en docenten en verzamelt data over tijdsbesparing, leeropbrengst, gebruikservaring en naleving van AVG en AI Act.
Zie ook https://examplary.ai/
Zie ook https://www.degoudsewaarden.nl/
Zie ook AObonderzoek-Tijdsbesteding-leraren-po-en-vo.pdf (Bron)