Een Goudse delegatie van AZC De Molenwiek, bestaande uit Nicole van Eck en Ronald van Rossum, mocht vrijdag samen met afgevaardigden van verschillende organisaties (waaronder het Rode Kruis, het COA, Nidos, Stichting Gave en hulpdiensten uit Loosdrecht) aanschuiven bij een gesprek met Minister President Rob Jetten over onder meer de situatie rondom de asielopvang en de ongeregeldheden in Loosdrecht.
Goede en gedragen manier
"Tijdens het gesprek hebben we stilgestaan bij wat er momenteel speelt in Loosdrecht, hoe de ontstane spanningen hebben kunnen oplopen en vooral wat nodig is om rust, veiligheid en verbinding terug te brengen", aldus Nicole van Eck, Senior Projectleider / programmamanager bij de gemeente Gouda.
Daarbij werd ook gekeken naar voorbeelden waar opvang op een goede en gedragen manier verloopt. "Gouda laat zien dat het anders kan: met duidelijke communicatie, samenwerking tussen organisaties, betrokken inwoners en aandacht voor zowel bewoners als vluchtelingen", aldus Van Eck.
"Juist in tijden waarin emoties hoog oplopen, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven en gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen. Alleen samen kunnen we werken aan oplossingen die menselijk, veilig en uitvoerbaar zijn voor iedereen", zo laat Van Eck weten.
Ronald van Rossum, projectleider AZC De Molenwiek: "Wat een geweldig goed gesprek. Aanleiding was Loosdrecht en de hulpdiensten die in de vuurlinie staan daar. Ze werden gehoord en gezien. Wat een fijne benaderbare man is Rob Jetten...", bericht Van Rossum.

Reactie van Minister President Rob Jetten
In de afgelopen weken is het rond demonstraties tegen de opvang van asielzoekers volledig uit de hand gelopen. Vernielingen, brandstichting, en geweld tegen politie en hulpverleners. Intimidatie van lokale bestuurders. Angst onder bewoners en medewerkers van opvanglocaties. Volstrekt ontoelaatbaar, op geen enkele manier goed te praten.
Vanmiddag sprak ik op het Catshuis met politieagenten en brandweermensen en medewerkers van het COA en vrijwilligers uit de vluchtelingenopvang.
Ze vertelden mij over hun persoonlijke ervaringen vanuit het werk dat ze doen, de impact van de onrust en het geweld en specifiek over de grote escalaties in de afgelopen periode. Daarbij benadrukten ze het belang van in gesprek blijven, óók met de mensen die zorgen hebben.
Hun ervaringen en de wijze waarop zij zich elke dag inzetten voor onze samenleving raken me. Ik heb goed geluisterd naar hun verhalen, hen enorm bedankt voor hun inzet en ook voor hun openhartigheid vandaag.
Het kabinet staat onvoorwaardelijk voor de veiligheid van agenten, hulpverleners en hulporganisaties en steunt het lokaal bestuur in hun aanpak van dit geweld.