Gemeente neemt maatregelen om constructieveiligheid Ecopark te waarborgen
Twee dagen voor de oplevering van het Ecopark heeft een vrachtwagen een overbelasting en schade veroorzaakt aan het platform. Het platform is verboden voor vrachtwagens. Om de constructieve veiligheid te waarborgen, worden alle boutverbindingen waarop overbelasting heeft plaatsgevonden, op korte termijn, (preventief) vervangen.
Verboden voor vrachtwagens
Op 5 augustus is het eerste deel van het Ecopark door de aannemer Wallaard opgeleverd
aan de gemeente en is het verhoogde platform in gebruik genomen. Twee dagen voor de oplevering van (het eerste deel van) het Ecopark is geconstateerd dat een vrachtwagen het verhoogde platform is opgereden. Het verhoogde platform is verboden voor vrachtwagens.
De vrachtwagen heeft een overbelasting en schade veroorzaakt. Om de constructieve veiligheid te waarborgen, worden alle boutverbindingen waarop overbelasting heeft plaatsgevonden, op korte termijn, (preventief) vervangen. Totdat de bouten zijn vervangen wordt het bezoekend verkeer omgeleid via de afrit van het Ecopark.
Ook wordt een simulatieberekening uitgevoerd op basis waarvan conclusies kunnen worden getrokken over de mate, ernst en eventuele maatregelen die genomen moeten worden om de constructieveiligheid voor de lange
termijn te waarborgen.
Vrachtwagen op het verhoogde platform
Twee dagen voor de deeloplevering van (het eerste deel van) het Ecopark is geconstateerd dat een vrachtwagen onverhoopt het verhoogde platform is opgereden. Dit platform is alleen bedoeld voor personenvoertuigen en verboden voor vrachtwagens, wat ook als zodanig stond aangegeven.
De gewichtsbelasting die de vrachtwagen heeft veroorzaakt, is fors groter dan de belasting waarop de hellingbaan en het platform is ontworpen en berekend. Uit voorzorg is daarom bij de oplevering besloten een aantal beheersmaatregelen te treffen:
- Het toegestane aantal gelijktijdig op het platform aanwezige personenvoertuigen wordt voorlopig beperkt
- Er is een maximaal voertuiggewicht ingesteld
- Er wordt extra toezicht gehouden op de constructie
Vervorming
Op 23 en 28 augustus hebben de aannemer en externe adviseurs naar aanleiding van het incident met de vrachtwagen nadere inspecties uitgevoerd. Daarbij is geconstateerd dat door de overbelasting vervorming is ontstaan bij delen van de constructie. Met name bij de oprit waar de vrachtauto zowel op als af is gereden is schade zichtbaar.
Uit veiligheidsoverwegingen worden alle boutverbindingen waarop (mogelijk) overbelasting heeft plaatsgevonden, dus ook elders op het dek, op korte termijn (preventief) vervangen. Totdat de bouten zijn vervangen wordt het bezoekend verkeer omgeleid via de afrit van het Ecopark.
"Met de getroffen en op korte termijn door te voeren maatregelen kan het Ecopark veilig in gebruik blijven", zo stelt het college van Gouda.
Haarscheuren
Tijdens de vooropname voorafgaand aan de oplevering zijn in het dek haarscheuren geconstateerd. "Het optreden van haarscheuren is niet ongewoon bij beton en kunnen ontstaan tijdens het drogingsproces en het nabewerken van het beton (vlinderen). Haarscheuren zijn een normaal verschijnsel en hebben geen effect op de constructieve sterkte. Deze worden gedicht ter voorkoming van water inloop", aldus de aannemer.
Maar de aannemer geeft aan dat de overbelasting mogelijk ook een negatief effect heeft op de haarscheuren. Om de mate van overbelasting te bepalen, wordt een simulatieberekening gemaakt voor het betondek van het platform en de stalen onderbouw. Hiervoor worden alle gegevens van de betrokken vrachtwagen opgevraagd (merk, gewicht, belading, aantal assen, etc.). Zodra deze gegevens bekend zijn, zal binnen 2-3 weken de uitkomst van de simulatieberekening beschikbaar zijn.
"Aan de hand van de uitkomsten kunnen conclusies worden getrokken over de mate, ernst en maatregelen die genomen moeten worden om de constructieveiligheid voor de lange termijn te waarborgen. De raad zal hierover actief worden geïnformeerd", schrijft het college.
Het vervoersbedrijf is door de gemeente formeel op de hoogte gesteld dat zij voor schades aan het dek en constructie aansprakelijk worden gesteld, al dan niet via de CAR verzekering van de gemeente.
Grofvuil naast de container
Tijdens het gebruik in de afgelopen weken is geconstateerd dat bij het inwerpen van grofvuil ook vuil naast de container kan vallen. Dit komt doordat de container niet geheel tegen het platform aan staat. "Dit is gesignaleerd en hiervoor wordt komende tijd een oplossing bedacht", aldus het raadsmemo van het college.