Gemeenteraad buigt zich over parkeertarieven Binnenstad Gouda
Betaald parkeren en parkeren met een vergunning gaat in de Kadenbuurt, Korte Akkeren en Kort Haarlem gelden van maandag tot en met zaterdag van 9u00 tot 24u00 en op zondag van 12u00 tot 24u00. Dat en meer heeft het college van B&W vastgesteld in het Uitvoeringsbesluit Parkeren Gouda. De raad buigt zich daar woensdag 5 februari over.
Eenheid en duidelijkheid
Uit de raadpleging onder inwoners kwam een voorkeur naar voren voor 24/7 betaald parkeren. Maar met gratis parkeren in de nacht en op zondagochtend trekt het college de parkeertijden gelijk met de tijden in de Binnenstad. Dat zorgt voor eenheid en duidelijkheid, meent het college.
De invoering van betaald parkeren in Kort Haarlem start op 1 april. In Korte Akkeren start de invoering op 1 mei. Door dit in twee stappen te doen heeft ParkeerService meer tijd de invoering goed uit te rollen.
Alle inwoners die met betaald parkeren te maken gaan krijgen, ontvangen half februari een brief over de situatie op hun adres. Daarin staat of ze een vergunning kunnen aanvragen, hoeveel vergunningen op hun adres mogelijk zijn en hoe ze deze kunnen aanvragen.
Vergunningen voor ‘vitale beroepen’ en mantelzorgers
In het Uitvoeringsbesluit zijn extra mogelijkheden opgenomen voor mensen die werken in vitale sectoren als de zorg, het onderwijs, de cultuursector en maatschappelijke organisaties (de maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning). Voor mantelzorgers kan een speciale mantelzorgvergunning aangevraagd worden.
Grip op de schaarse ruimte
Gouda breidt betaald parkeren uit om meer grip te krijgen op de schaarse ruimte in de stad. “De komende jaren groeit Gouda door tot een stad met 80.000 inwoners in 2030. Dat heeft gevolgen voor de mobiliteit en bereikbaarheid. Zonder maatregelen loopt het autoverkeer vast in 2030. Gouda krijgt er elk jaar 1 à 2 voetbalvelden aan auto’s bij. Daar hebben we gewoon de ruimte niet voor”, licht wethouder mobiliteit Judith Sargentini toe.
‘Bereikbaarheid en leefbaarheid in balans’
Sargentini benadrukt begrip te hebben voor emoties die de invoering van betaald parkeren oproept. “Maar mensen willen ook dat we meer huizen bouwen. Ze willen groen in de straat, willen ontmoeten, sporten en spelen, veilig kunnen fiets en wandelen. Ruimte is schaars in een compacte stad als Gouda en dus moeten we keuzes maken waarbij bereikbaarheid én leefbaarheid in balans worden gebracht.”
Woensdag 5 februari stelt de gemeenteraad de tarieven vast voor de vergunningen en het straatparkeren. De Bewonersbelangen Binnenstad Gouda is al in verweer gekomen.