In de sfeervolle entreehal van De Goudse Waag is donderdagmiddag de Goudse Marokkaas officieel gelanceerd. Onder het thema ‘Verbinding’ kwamen tientallen Gouwenaars, ondernemers en betrokkenen samen om te proeven, te luisteren en te vieren wat initiatiefnemers Khalid Boutachekourt en Jan Haan al jaren voor ogen hadden: een kaas die symbool staat voor de ontmoeting tussen culturen.
Verbinding in smaak en verhaal
De Goudse Marokkaas is een ambachtelijke boerenkaas met een kruidige twist uit de Marokkaanse keuken: verrijkt met ras el hanout, een geurige melange van kardemom, kurkuma, komijn en paprika. “Het is letterlijk een samensmelting van tradities”, vertelde mede-initiatiefnemer Boutachekourt tijdens zijn welkomstwoord. “De Goudse kaas staat wereldwijd voor vakmanschap en kwaliteit. De Marokkaanse kruiden brengen warmte en karakter. Samen vormen ze het verhaal van Gouda zelf.”
De lancering werd verricht door wethouder Thierry van Vugt (Cultuur en Economie), die het initiatief prees als een voorbeeld van hoe lokale trots en diversiteit elkaar kunnen versterken. “Deze kaas is meer dan een product. Het is een gebaar van verbinding, gemaakt met hart, geschiedenis en smaak”, aldus de wethouder.
Historie, verhalen en vakmanschap
Historicus Paul Abels, verbonden aan Museum de Goudse Waag, schetste de historische context: de komst van Marokkaanse arbeiders naar Gouda in de jaren ’60 en ’70 en hun bijdrage aan de stad. Vervolgens deelden verschillende Marokkaanse Gouwenaars hun persoonlijke verhalen. Over werken in de kaasfabriek, het leven tussen twee werelden en de trots op een stad die verandert en groeit. De heer Mohandis sr. vertelde over zijn tijd in de jaren '70 en '80 dat hij werkte in het kaaspakhuis.
Jan Haan, die samen met Boutachekourt het recept ontwikkelde, vertelde over de lange zoektocht naar de juiste balans van smaken. “We hebben bijna tien jaar geëxperimenteerd met kruiden, rijping en melksoorten”, glimlachte hij. “Het moest een kaas worden die zowel vertrouwd als verrassend smaakt.”
Kaasmaken
De productie vindt plaats bij Kaasboerderij De Twee Hoeven in Haastrecht. Willemijn den Boer van de boerderij legde uit hoe de ras el hanout tijdens het kaasmaken wordt toegevoegd. “Het resultaat is een milde, romige kaas met een kruidige nasmaak die blijft hangen.”
Reacties vol enthousiasme
Vanuit het lokale bedrijfsleven sprak Juultje van der Wijk, directeur van Rabobank Midden-Holland, haar waardering uit voor het initiatief. “De Goudse Marokkaas laat zien wat er mogelijk is als mensen met verschillende achtergronden samenwerken. Dat past perfect bij Gouda.”
Ook ere-waegemeester Mohammed Mohandis (PvdA-Kamerlid) sprak zijn steun uit. “Deze kaas laat zien dat verbinding niet iets abstracts is”, zei Mohandis. “Je kunt het letterlijk proeven. Ze noemen mij in de Tweede Kamer vaak Kaaskop. Niet verwonderlijk. Mijn vader heeft van 1974 tot 2024 in de kaas gezeten. Zelf heb ik er ook nog een blauwe maandag in gewerkt. Het is voor mij een eretitel.”
Na de officiële opening volgde de eerste proeverij, waarbij bezoekers enthousiast reageerden. “Zacht, kruidig en vol karakter”, klonk het aan de tafels. Thierry van Vugt en Mohammed Mohandis proefden de eerste kaasblokjes uitgedeeld door een Nederlands- en Marokkaans kaasmeisje. Een schitterend verbindend product.
Waar te proeven en kopen
De Goudse Marokkaas is vanaf nu verkrijgbaar bij Say Cheese Gouda op de Markt, 't Kaaswinkeltje aan de Lange Tiendeweg en Kaasboerderij De Twee Hoeven in Haastrecht. En op de zaterdagmarkt in Gouda bij kaasverkopers Leo Versluis en Rob van Stolwijk. Museum de Waag zal de kaas bovendien opnemen in haar vaste expositie over Goudse kaasgeschiedenis.
Symbool van een stad in beweging
Aan het eind van de middag klonken glazen, werd gelachen en gedeeld. “We hopen dat de Goudse Marokkaas mensen blijft verbinden: aan tafel, op de markt, in de stad”, zei Boutachekourt bij het sluiten van de bijeenkomst. “Want in Gouda is verbinding niet iets wat je alleen zegt. Het is iets wat je maakt, samen.”