Het 'ouderwetse' flyeren werkt nog goed bij het campagnevoeren
Door •
ZoGouds.nl •
zaterdag 12 maart 2022 om 07:00
Maandag 14 maart gaan de stembussen open voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat betekent nog twee dagen om je keuze te maken tussen de partijen, maar dat betekent ook dat de politieke partijen nog maar twee dagen hebben om stemmen te winnen bij de kiezers. Van social media wordt volop gebruik gemaakt. Net als van flyers, en over deze 'ouderwetse' manier van campagnevoeren zijn de meningen verdeeld. Oud, vertrouwd en nog lang niet versleten: de verkiezingsflyer. Zo merken we als we meelopen met een zware delegatie van het campagneteam van CDA Gouda.
Ondanks de zon is het aan de koude kant in de winkelstraat van het Van Hogendorpplein in Gouda. Zes partijleden van CDA Gouda maken zich op en klaar voor een middag campagnevoeren in Gouda. De Groene jassen met partijlogo aan. Flyers in de hand. Dit zijn onder meer de middelen waar de partij kiezers mee over de streep hoopt te trekken.
Boodschappen
Naast het Van Hogendorpplein staat een bezoek aan de winkelstraat Willem en Marialaan op het programma. Inzet van het bezoek is met de ondernemers, bewoners en bezoekers van beide centra te praten over leefbaarheid, veiligheid en het behoud van winkels in de wijken. "Het is zo belangrijk dat ouderen op de hoek van de straat hun boodschappen kunnen doen. Dus naar de slager, bakker en groenteboer in de buurt kunnen gaan. Dat moeten we echt in stand houden...", aldus Michiel Bunnik, wethouder voor het CDA Gouda in het huidige college.
De peptalk komt van lijsttrekker Bunnik, die het doel van de middag nog even zelfverzekerd en kernachtig samenvat. "We gaan in gesprek met een ieder in de wijk en willen horen en aanhoren wat ze te vertellen hebben. En met de uitkomsten gaan we zeker iets mee doen. En ze natuurlijk aansporen dat ze allemaal 16 maart naar het stembureau moeten komen om te stemmen. En ja, het liefst op ons stemmen."
In de gesprekken in de wijken doen de flyers hun werk. Voor velen is de flyer een goede uitkomst. "Een flyer neem je toch aan en daar kijk je dan toch even op", zo zegt een passant die aan de hand van een praatje een flyer in zijn hand krijgt gedrukt.
De CDA-ers Michiel Bunnik, Martijn van der Wind en Eppy Boschma in gesprek met ondernemer Roderick Rutgers van Drankenservice Gouda.
Oud, vertrouwd en nog lang niet versleten
Ook CDA Gouda wil nog geen afscheid nemen van de flyer. De partij ziet het als een manier om in contact te komen met zijn kiezers, en "er is toch altijd een categorie mensen die niet op internet of social media zit. Sociale media zijn makkelijk. Je drukt op een knop en het is weg, maar je weet niet hoe de burger het ontvangt", en dat is bij een flyer wel zo, is de overtuiging van de CDA-kandidaten.
"Een flyer in de brievenbus werkt denk ik niet, maar tijdens het flyers uitdelen mensen aanspreken wel. Het is ook goed voor de zichtbaarheid van een partij", zo is de algemene mening van de CDA-delegatie.
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in