Advertorial Maak Gouda Duurzaam gisteren 10:48

Jodan Boys heeft zonnige deal met Van Beek Solar, leden en sponsors

Jodan Boys heeft een mooie en zonnige deal met Van Beek Solar en daarmee meteen voor al haar leden en andere sponsors. Hoe werkt het? Wanneer een (bedrijfs)lid zonnepanelen door Van Beek Solar laat plaatsen op de woning of bedrijfspand, doneert Van Beek voor iedere 10 geplaatste zonnepanelen 1 paneel volledig gratis aan Jodan Boys.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 28 feb. 2024 12:00

Verduurzamen is makkelijker dan je denkt!

Verduurzamen is makkelijker dan je denkt! Met kleine maatregelen kun je al een groot verschil maken. Plaats een brievenbusborstel achter de klep van je brievenbus en gebruik transparante folie op je kozijnen als je enkel glas hebt.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 27 feb. 2024 15:20

Denk jij eraan om jouw huis te isoleren? Doe dat dan nu!

Denk jij eraan om jouw huis te isoleren? Doe dat dan nu! Maar… check eerst even of je een passende subsidie aan kunt vragen, zoals de subsidie SDO (Samen naar een Duurzame Omgeving) voor Goudse inwoners. Of kijk of je geld kunt lenen bij het Nationaal Warmtefonds!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 15 feb. 2024 08:00

Maak je tuin groener en bestel de gratis tegeltaxi

Leg je een geveltuintje aan of vervang je de tegels in jouw tuin door groen? De gemeente Gouda helpt je graag door de verwijderde tegels gratis op te halen met de tegeltaxi. Deze dienst van de gemeente rijdt van april tot en met oktober op 7 verschillende dagen. De eerste ophaaldag is 8 april. Alle opgehaalde tegels worden gerecycled.

Maak Gouda Duurzaam 8 feb. 2024 10:44

Groen licht voor duurzame en toegankelijke gemeente-gebouwen

De gemeente Gouda gaat 69 gebouwen verduurzamen. Het gaat daarbij om 80.000 vierkante meter aan gebruiksoppervlakte (vergelijkbaar met 16 voetbalvelden). Voor deze megaklus is 60 miljoen euro gereserveerd. Naast de uitvoering van het verduurzamingsprogramma wordt de komende drie jaar de toegankelijkheid verbeterd van 40 gemeentelijke gebouwen met een (semi)publiek karakter.

Maak Gouda Duurzaam 22 jan. 2024 12:02

Veel belangstelling voor eerste Goudse Klimaatavond van XR Gouda

Extinction Rebellion Gouda hield afgelopen vrijdag haar eerste Goudse Klimaatavond in deSteenlandzaal van de Chocoladefabriek. De zaal zat vol. De tweede Goudse Klimaatavond staat inmiddels gepland op 7 maart. Deze keer in de Goudse Schouwburg met als gast de bekende meteoroloog, met een uitgesproken mening over klimaatverandering, Gerrit Hiemstra.

Maak Gouda Duurzaam 17 jan. 2024 19:00

XR Gouda houdt Goudse Klimaatavond in Chocoladefabriek

De meeste mensen kennen Extinction Rebellion vooral van acties zoals de blokkades van de A12 of het maandelijkse Klimaatalarm. Voor sommigen zijn de acties een ergernis en zijn de actievoerders “extremisten”. Anderen zien de rebellen als dappere mensen die strijden voor een betere toekomst. Maar wie zijn deze mensen en vooral: waaróm voeren ze actie? Wat zijn hun zorgen en wat is precies de wetenschap die hen tot actie heeft aangezet? XR Gouda houdt op vrijdag 19 januari de eerste Goudse Klimaatavond in de Chocoladefabriek.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 10 jan. 2024 12:53

Volg Amber in reis naar duurzame en groene leefomgeving

Amber is 29 jaar en geboren in Gouda. Maak Gouda Duurzaam volgt haar de komende tijd in haar reis naar een duurzame en groene leefomgeving. En ZoGouds volgt haar partner Maak Gouda Duurzaam weer. Alvast meer weten over Amber? Lees verder...

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 8 jan. 2024 10:41

De drie bestemmingen in het leven van Goudse Kerstboom

De Noorse boom staat soms aan de rand van een enorm bos of ergens in een Kongsbergse tuin en moet sowieso gekapt worden. De eigenaren vinden het vaak een grote eer dat de boom een tweede leven krijgt in Gouda en door tienduizenden mensen wordt bewonderd. Vandaag, maandag 8 januari, is de boom op de Markt weer afgetuigd en krijgt de boom een derde leven.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 5 jan. 2024 14:31

Kleding stuk? Apparaat kapot? Kom naar Repair Café

Kleding stuk? Apparaat kapot? Repareer het samen met handige medewerkers in het Repaircafé. Elke eerste zaterdag van de maand van 10u00 tot 13u00 in Ontmoetings en Repair café van Centrum van Noord bij winkelcentrum Bloemendaal.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 3 jan. 2024 17:08

Op deze adressen kun je (frituur)vet en keukenolie inleveren

Lekker koken met de kerst en oliebollen bakken met Oud op Nieuw? Spoel het overgebleven vet niet weg via het putje van de wasbak. Veeg het vet uit de pan en giet het frituurvet terug in de verpakking. Gooi het keukenpapiertje in de gft-bak en breng het frituurvet naar een inzamelpunt bij jou in de buurt!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 31 dec. 2023 13:33

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2024?

Het is bijna zover! Een nieuw jaar breekt aan. Wat zijn jouw goede voornemens voor 2024? Maak Gouda Duurzaam geeft een aantal tips om energie te besparen in het nieuwe jaar. Je vindt ze op de website: maakgoudaduurzaam.nl Maak Gouda Duurzaam wenst je een hele fijne jaarwisseling toe!

Maak Gouda Duurzaam 29 dec. 2023 18:45

Leden Rotary Gouda-Bloemendaal eten geen vlees meer bij wekelijkse meetings

De leden van Rotary Gouda-Bloemendaal hebben besloten bij haar gemeenschappelijke maaltijden geen vlees meer te gebruiken. De ruim dertig leden komen iedere woensdag bij elkaar in het Goudse restaurant LF Gouda. "In overleg met de keuken zal zo duurzaam mogelijk worden ingekocht. Na deze eerste stap wordt bezien welke verdere acties op het gebied van duurzaamheid mogelijk zijn", aldus een woordvoerder van Rotary Gouda-Bloemendaal.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 26 dec. 2023 07:00

Hoe vraag je een energiecoach aan? Steffie legt het uit

Steeds meer mensen in Gouda willen een energiezuinig huis. Maar hoe doe je dat? Laat een energiecoach meedenken! De gemeente Gouda wil zoveel mogelijk mensen bereiken en heeft daarom een animatie laten maken. Hierin zie je wat een energiecoach doet en hoe makkelijk je een energiecoach kunt aanvragen.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 23 dec. 2023 11:39

Echt of nep? Kijk liever naar de pakjes ònder de kerstboom

Kun je beter een echte of een kunstkerstboom kopen? Dat is de populairste vraag aan Maak Gouda Duurzaam in aanloop naar Kerstmis. Het antwoord is ingewikkelder dan het lijkt. Voor mensen die de kerst milieuvriendelijk willen vieren beantwoordt de Goudse voorlichtingsorganisatie ook 3 andere duurzame kerstvragen. Andere keuzes, zoals voor de pakjes onder de boom, hebben namelijk vaak meer impact dan de afweging voor de boom zelf.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 20 nov. 2023 17:33

Klimaatburgemeester maakt kennis met klimaatwethouder

Josefien de Bruin mag zich de Klimaatburgemeester van gemeente Gouda noemen. Dat maakte het ministerie van Economische Zaken en Klimaat eind oktober bekend als startsein van de Nationale Klimaatweek. Vandaag was onze nieuwe en eerste klimaatburgemeester op bezoek bij Michel Klijmij-Van der Laan, de klimaatwethouder.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 15 nov. 2023 15:54

Gouda vierde bij NK-Tegelwippen 2023

Gouda is vierde geworden tijdens het NK-Tegelwippen 2023! In totaal hebben de Gouwenaars ruim 42.000 tegels vervangen door groen. Een hele mooie prestatie, ook door de inzet van veel inwoners. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 13 nov. 2023 12:34

Dinsdag kick-start Duurzaam Ondernemend Gouda

Duurzaamheid brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Ben jij benieuwd naar waardevolle tips en kennis die je direct kunt gebruiken? Kom dan naar de Kick-Start Duurzaam Ondernemen in het Huis van de Stad op dinsdag 14 november. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 10 nov. 2023 16:31

Mobiele Energieloket staat morgen op GoStores Gouda

Het Mobiele Energieloket staat zaterdag 11 november van 10 tot 17u00 bij de Gamma op Gostores Gouda voor gratis energieadvies. Wil je energiebesparende producten bekijken, of meer technische informatie ontvangen? Kom dan eens binnenkijken in het mobiele Energieloket van de gemeente Gouda.