Advertorial Maak Gouda Duurzaam 4 jul. 2024 07:00

Kom vrijdag naar mobiele energieloket voor gratis advies

Ga je klussen in de vakantie? Kom vrijdag 5 juli tussen 10u00 en 17u00 naar het mobiele energieloket Achter de Waag. En laat je gratis adviseren door energiecoaches over het verduurzamen van je woning.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 24 jun. 2024 09:42

Tot de laatste druppel...

Tot de laatste druppel... Maak je verpakkingen zo leeg mogelijk voor je ze weggooit. Halfvolle verpakkingen zorgen er namelijk voor dat de verwerking in de soep loopt. De sorteerinstallatie kan zijn werk minder goed doen. Zo gaat waardevolle grondstof alsnog bij het restafval.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 23 jun. 2024 09:39

Maak je tuin groener en bestel gratis tegeltaxi

Leg je een geveltuintje aan of vervang je de tegels in jouw tuin door groen? De gemeente Gouda helpt je graag door de verwijderde tegels gratis op te halen met de tegeltaxi. Deze dienst van de gemeente rijdt van april tot en met oktober op 7 verschillende dagen. Alle opgehaalde tegels worden gerecycled.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 23 jun. 2024 07:00

Klussen als vakantieplan? Vraag energiecoach voor gratis advies

Ben je van plan nu toch echt die kozijnen aan te pakken in jouw vakantie? Of je vloer te vervangen? Heb je andere klussen die je gaat uitvoeren? Kijk dan of je ze kunt combineren met het energiezuinig maken van je woning.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 21 jun. 2024 10:22

Bijeenkomst bewonersgroepen duurzaamheid goed bezocht

Energie Netwerk Gouda en de Gemeente Gouda (Maak Gouda Duurzaam) hielden donderdagavond een inspiratiebijeenkomst voor alle duurzame doeners en voor bewoners die kennis willen delen of zelf een project starten. De opkomst was groot, de resultaten bemoedigend en allen waren er van overtuigd: dit moeten we vaker doen.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 19 jun. 2024 13:23

Bijeenkomst bewonersgroepen duurzaamheid in Huis van de Stad

Als je in je straat, buurt of stad bezig bent met een project op het gebied van duurzaamheid, dan kom je dezelfde vragen tegen: “hoe houden we iedereen betrokken en actief en wat kunnen we doen om duurzame veranderingen te versnellen? Dat geldt voor buurtvergroeners, energiewerkgroepen, kringloopactiviteiten, voedseltuinierders, mensen die een buurtauto delen en meer. Daarom houden Energie Netwerk Gouda en de Gemeente Gouda een inspiratiebijeenkomst voor alle duurzame doeners en voor bewoners die kennis willen delen of zelf een project starten. En wel op 20 juni (aanvang 19u30) in de Raadzaal in het Huis van de Stad.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 14 jun. 2024 18:49

Bijeenkomst voor energie- en groenprojecten/werkgroepen

Ben je bezig met een project over duurzaamheid of wil je graag meehelpen met een duurzaam project? Kom dan op 20 juni vanaf 19u30 naar de inspiratiebijeenkomst in het Huis van de Stad. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 2 jun. 2024 10:19

Mobiel Energieloket staat op Festival Gouda Maakt Toekomst

Het mobiele energieloket komt naar je toe. Ga je naar het Festival Gouda Maakt Toekomst op 2 juni? Dan maakt Maak Gouda Duurzaam het je makkelijk. Het mobiele energieloket staat hier namelijk ook. Of ben je 7 juni in de stad? Loop dan even door naar Achter de Waag.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 2 jun. 2024 10:14

Ontmoet Toekomstmakers bij Gouda Maakt Toekomst op GOUDasfalt

De derde editie van het festival Gouda Maakt Toekomst vindt op zondag 2 juni plaats op de creatieve broedplaats GOUDasfalt. Tijdens het festival maak je als bezoeker kennis met Toekomstmakers en raak je geïnspireerd om er zelf ook één te worden. Het festival is gratis en duurt van 12u00 tot 18u00.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 17 mei 2024 13:46

Mobiel Energieloket staat zaterdag in wijk Ouwe Gouwe

Heb je vragen over energie besparen en isoleren? Stel deze dan aan ervaren energiecoaches. Zij kunnen adviseren over kleine én grote maatregelen in je woning. Op zaterdag 18 mei van 10u00 tot 17u00 staat het mobiele energieloket op de hoek van de Van Hallstraat/Colijnstraat. Hier geven energiecoaches je graag antwoord op je vragen.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 9 mei 2024 08:00

Wil jij ook bijdragen aan vergroening van de stad?

Gouda wordt steeds groener! Zo zijn in de Korte Groenendaal ‘groenzuilen’ geplaatst. Hier kan het groen de komende tijd omhoog groeien. Wil jij ook bijdragen aan vergroening van de stad? Leg dan een geveltuin aan!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 4 mei 2024 13:53

De Tuinambassadeurs zijn zondag weer in infocentrum

Wil je weten hoe je meer vogels, vlinders en egels in de tuin krijgt? Of wil je tips over je tuin, balkon, dakterras, groene dak of vijver? De tuinambassadeurs helpen je graag! Kom op 5 mei van 14u00 tot 16u00 naar het Infocentrum Heempad.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 1 mei 2024 18:53

Textiel of tweedehandskleding over: lever ze hier in

Vorig jaar is er in Gouda ongeveer 190.000 kilo textiel gevonden in het restafval. Dat is zonde, want veel waardevolle grondstoffen verdwijnen daarmee in de verbrandingsoven. Textiel kan hergebruikt of gerecycled worden als het apart wordt ingezameld. Zowel kapot textiel als tweedehandskleding kun je inleveren bij de textielcontainers. Daarnaast zijn er in Gouda nog andere mogelijkheden om kleding een nieuw leven te geven.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 23 apr. 2024 18:46

Week van Tweedehands Textiel: doe jij mee?

Om het belang en plezier van het hergebruik van textiel te benadrukken heeft het Leger des Heils de Week van Tweedehands Textiel in het leven geroepen. Dit jaar is het alweer de 6e editie. Doe jij mee? Breng je kleding bijvoorbeeld naar Stichting kringloop Gouda of Appel&Ei!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 19 apr. 2024 18:29

Kom jij ook bij-praten in tuin van Heempad?

Doe jij mee aan de Nationale Bijentelling en Zaaidag? De tuinambassadeurs geven je op zaterdag 20 april graag meer informatie over bijen en gratis zaadjes van de Goudsbloem. We zien je van 14u00 tot 17u00 bij infocentrum aan het Heempad.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 15 apr. 2024 12:14

Feestelijke opening duurzame naaiatelier UPcycle Gouda

UPcycle Gouda is dé plek waar je jouw oude jeans omtovert tot een te gekke tas en waar je jouw eigen stijl leert kennen door van niets, iets te maken. Er is alle ruimte voor jong én oud, voor de absolute beginner tot aan de vergevorderde creatieveling. Wethouder Michel Klijmij-Van der Laan opende UPcycle Gouda.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 12 apr. 2024 18:50

Wil je een regenton aanschaffen? Maak gebruik van vergoeding gemeente

De lente is begonnen, maar ook komende periode valt er nog genoeg regen. Als je nu regenwater opvangt in een regenton, kun je dit bewaren om in droge tijden bijvoorbeeld jouw planten water te geven. De gemeente geeft een vergoeding voor de aanschaf van een regenton. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 9 apr. 2024 09:38

Wel of niet verduurzamen en welke hulp/ondersteuning heb je daarbij nodig?

Eigenaren van koopwoningen opgelet! Je dak isoleren, neem je vloerverwarming en begin je nu wel of niet aan een warmtepomp? Bij het verduurzamen van je huis moet je aan veel dingen tegelijk denken. Misschien heb je vragen over de kosten, technische mogelijkheden of ben je op zoek naar tips. De enquête in dit bericht helpt de gemeente/Maak Gouda Duurzaam begrijpen welke informatie of ondersteuning mensen nodig hebben en waarom mensen hun huis wel of niet willen verduurzamen.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 3 apr. 2024 14:53

Heb je vragen over energie besparen? Kom naar het Energieloket

Denk jij ook na over zonnepanelen, maar heb je nog vragen? Of wil je je woning isoleren, maar weet je niet hoe? Stel al je vragen aan de energiecoaches. Zij kunnen adviseren over kleine én grote maatregelen in je woning. Met een goed geïsoleerde woning houd je ’s winters de kou buiten. En zomers duurt het langer voor de warmte voelbaar wordt in je woning.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 21 mrt. 2024 15:20

Gouda trapt NK Tegelwippen 2024 af in Crabethstraat

Het is weer zover: het jaarlijkse NK Tegelwippen! Van 21 maart tot en met 31 oktober gaat Gouda de strijd aan met andere gemeenten om zoveel mogelijk tegels te vervangen door planten. Vorig jaar heeft Gouda in totaal bijna 42.000 tegels gewipt en eindige op de 4de plaats van de middelgrote steden. Dit jaar gaan we natuurlijk voor de winst!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 14 mrt. 2024 07:00

Gemeente verlengt subsidie voor groene daken

De gemeente Gouda heeft de subsidie voor een groen dak verlengd tot en met 2028. Groene daken verminderen de negatieve gevolgen van klimaatverandering, zoals hitte en wateroverlast. Ook geven ze een plek aan dieren zoals vogels, vlinders en bijen.