Advertorial Maak Gouda Duurzaam 29 sep. 2022 13:34

Bespaar energie én geld met spel Junior Energiecoach

Doe met hele gezin mee aan Junior Energiecoach: een spel met leerzame uitdagingen, puzzels, experimenten en winacties. Zo ontdek je waar je energie kunt besparen in huis.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 27 sep. 2022 14:27

Wat kun je zelf doen om energie te besparen?

Het is je vast niet ontgaan: de hoge energieprijzen. Maar wat kun je zelf doen om energie te besparen of bijvoorbeeld over te stappen op duurzame energie? Energiecoach Evert Hasselaar geeft tekst en uitleg in RTV Gouwestad Informatief. Aan presentator Levi van Eck en aan de kijkers.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 23 sep. 2022 16:07

Gemeente Gouda zoekt junior-energiecoaches

Kinderen (en hun ouders) leren spelenderwijs hoe ze energie kunnen besparen. Ze leren dan welke apparaten de meeste stroom slurpen, hoeveel lampen er branden er hun huis en ook dat lang douchen echt heel veel energie kost. Doe dus mee met je gezin aan Junior Energiecoach: een spel met leerzame uitdagingen, puzzels, experimenten en winacties. Zo ontdek je waar jullie energie kunnen besparen. Wedden dat ook jij straks zegt: ‘Met energie kun je lachen!’?

Maak Gouda Duurzaam 21 sep. 2022 14:05

Goudse woningeigenaren krijgen steuntje in rug voor verduurzamen

Vanaf begin dit jaar kunnen woningbezitters gebruikmaken van een verhoogde subsidie voor goede isolatie van hun woning en een (hybride) warmtepomp. Met die verhoging krijgt een huiseigenaar geen 20 maar ongeveer 30 procent van de kosten terug. Woningisolatie is daarmee nu nog voordeliger, zeker gezien de hoge gasprijzen van dit moment. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 20 sep. 2022 15:36

Wist je dat we een kwart van al ons eten weggooien?

De afgelopen week stond in het teken van de vierde editie van de verspillings vrije week. Wist je dat we een kwart van al ons eten weggooien? Daarom dagen we jou uit om zo min mogelijk eten te verspillen. Daarbij komt Maak Gouda Duurzaam met handige en waardevolle tips. Zie hieronder.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 12 sep. 2022 13:13

Meld je aan voor nieuwsbrief Maak Gouda Duurzaam

Wil je handige informatie ontvangen die jou op weg helpt om aardgasvrij te wonen, natuurvriendelijk te tuinieren en energie te besparen? Mail 'aanmelden nieuwsbrief' naar duurzaam@gouda.nl en ontvang ongeveer 8 keer per jaar de nieuwsbrief van Maak Gouda Duurzaam met alle duurzame nieuwtjes!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 6 sep. 2022 08:27

Lansigt Gouda maakt duurzame keuzes bij herinrichting pand

Vandaag, dinsdag 6 september, is het Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de duurzaamheid. Vernieuwende, duurzame ideeën en initiatieven uit de samenleving worden op deze dag onder de aandacht gebracht van politiek Den Haag. ZoGouds.nl brengt daarbij vernieuwende, duurzame ideeën en initiatieven uit het Goudse onder jullie aandacht. Wat denk je bijvoorbeeld van het vernieuwe pand van Lansigt Gouda aan de Burgemeester van Reenensingel.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 31 aug. 2022 13:29

Cinema Gouda schenkt €4000 aan Kinderboerderij De Goudse Hofsteden

Sinds 1 juli 2021 zit er € 0,15 statiegeld op kleine plastic flessen frisdrank en water. Ook Cinema Gouda verzamelt deze flesjes en doneert de opbrengst aan een lokaal goed doel: de Kinderboerderij De Goudse Hofsteden. In 2021 en de eerste helft van 2022 is er al ruim €4000,- opgehaald.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 22 aug. 2022 12:30

Energie-slaven

Hoeveel energie kost eigenlijk een ontbijtje? En douchen? En wat kost het de hele dag als je vergeet om je thermostaat laag te zetten? Het is allemaal in beeld gebracht door de TU Delft. Zie het bovenstaande videofilmpje.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 17 aug. 2022 14:00

Klimaatbestendige- en groene tips op bierviltjes Goudse terrassen

Op de Goudse terrassen vind je deze zomer bierviltjes met klimaatbestendige en groene tips. Heb je zelf een creatief idee om jouw tuin, balkon of woonkamer te vergroenen? Doe mee met de Maak Gouda Duurzaam actie en win tot €250,- aan tuincentra bonnen!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 14 aug. 2022 08:00

Gratis energie advies aan huis en bespaar op je rekening

Tot wel € 500,- of meer per jaar besparen op je energierekening, met de huidige prijzen? Dat kan vrij eenvoudig als je weet waar je op moet letten. Daarom biedt de gemeente Gouda haar inwoners een gratis energieadvies aan. Dat is zeer nuttig, zeker nu het stookseizoen loopt en de energieprijzen flink zijn gestegen en hoogstwaarschijnlijk nog gaan stijgen.    

Maak Gouda Duurzaam 9 aug. 2022 15:00

Ben jij de nieuwe Klimaatburgemeester van Gouda?

Bewoners helpen met energie besparen? Zorgen voor meer groene daken in de wijk? Collega's stimuleren om klimaatbewuster te kopen? Is dit iets voor jou? Dan ben jij de nieuwe Klimaatburgemeester die de gemeente Gouda zoekt!

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 5 aug. 2022 09:17

Wil jij gratis advies van de tuinambassadeurs?

Gouda heeft zich aangesloten bij Operatie Steenbreek; een landelijk initiatief om tuinen te vergroenen. Want minder steen en méér groen in de tuin betekent méér vogels, insecten en andere dieren. Teveel bestrating zorgt bovendien voor problemen tijdens zware regenbuien ‒ en daar krijgen we steeds vaker mee te maken. De actie: "Tegel eruit, Groen" erin wordt een paar keer per jaar gehouden. Voor inleveren van een tegel krijg je dan een bon voor een vaste plant.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 28 jul. 2022 11:24

Technolution: een duurzaam en groen kantoor in Gouda

Een ICT-kantoor met een groene plantenwand en een groot, groen dakterras vlakbij het station van Gouda. Technolution heeft het. Bij dit bedrijf werken meer dan 250 collega’s met passie voor technologie aan vernieuwende producten, systemen en technologieën. En dit allemaal vanuit een verduurzaamd gebouw.

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 21 jul. 2022 10:20

Gouwenaars ontdekken bijna 2000 soorten planten en dieren in de stad

De gemeente Gouda is begonnen met het meten van de soorten planten en dieren in de stad. Zo ontstaat er een beeld van de biodiversiteit in de stad. "We hebben inmiddels al 1927 soorten planten en dieren ontdekt", zo laat Yvonne Metaal van Maak Gouda Duurzaam weten. 

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 14 jul. 2022 13:35

Hoe gaat het met de verduurzaming in Gouda?

Hoe gaat het met de verduurzaming in Gouda? Dit kun je zien in het Dashboard Duurzaam Gouda. We hebben met z'n allen kleine stapjes gezet richting een schone en klimaatneutrale stad in 2040. Wat doe jij om te verduurzamen?

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 12 jul. 2022 18:15

Ga je mee op excursie in je eigen stad?

Ga je dinsdagavond 12 juli mee op excursie in de stad en spot het boerenknoopje, de langsprietpopulierensnuittor of het frietzakbekermos. Deze soorten zijn allemaal in Gouda te vinden. Bioloog Sietse van Dijk (van Viridis) geeft dinsdag tekst en uitleg en je kan vragen stellen. Verzamelen bij het Baden Powellplantsoen aan de Goejanverwelledijk. De excursie duurt van 19u30-20u30 uur. Meld je daarvoor aan via duurzaam@gouda.nl

Advertorial Maak Gouda Duurzaam 30 jun. 2022 16:32

Duurzaamheid is hot, ook bij Gouda Open Air

Duurzaamheid is hot en krijgt ook op Gouda Open Air volle en volop de aandacht. De festivalorganisatoren maken namelijk gebruik van herbruikbare drinkbekers. Op deze manier kan 1 beker wel tot 300 keer gebruikt worden! Samen op weg naar een afvalvrije toekomst. Goed bezig met z'n allen.