Jurian (10) helpt als mediator conflicten oplossen op school
Wie kinderen heeft, kan het niet ontgaan zijn: het was de Week tegen Pesten. Veel basisscholen besteden deze week extra aandacht aan pesten en hoe ermee om te gaan. Op de vreedzame school de Prinses Julianaschool in Gouda is er elke dag aandacht voor veilig en goed met elkaar omgaan. Daar werken ze namelijk met mediatoren. Dat zijn speciaal als bemiddelaar opgeleide kinderen die ruzies of onrust tussen andere kinderen op kunnen lossen.
Jurian (10 jaar) zit in groep 7 en is zo’n mediator en vertelt: ‘Als er ruzie is tussen twee kinderen, dan kun
je er niet zomaar tussen komen. Je vraagt eerst of je mag helpen. Als dat mag, dan gaan de ruziemakers
vertellen wat er is gebeurd. Soms is iemand nog boos. Dan moet die eerst nog een beetje afkoelen.
Daarna kan ik samenvatten wat ze verteld hebben. Als ze dat allebei goed vinden, dan worden ze al
minder boos. En als het dan helemaal klaar is, en niemand is meer boos, dan geven ze elkaar een hand
en is het opgelost!’
Conflictbeheersing
Dat de Prinses Julianaschool op deze bijzondere manier met conflictbeheersing omgaat, is ook
wethouder Anna van Popering-Kalkman niet ontgaan. Zij vertelt: ‘Pesten lijkt soms zo onschuldig, maar
kan toch fikse gevolgen hebben. Het is dus goed dat daar aandacht voor is met de Week tegen Pesten.
Het is belangrijk dat kinderen, en ook volwassenen, leren waar de grens tussen plagen en pesten ligt. En
voorkomen is daarbij natuurlijk beter dan genezen.’
Daniël de Rooij, op school bekend als ‘meester Daniël’, vertelt over zijn ervaring met mediatoren: ‘Elk jaar
krijgt een aantal kinderen de training met na afloop een diploma. Dit jaar was er hoog bezoek. De
wethouder kwam namelijk naar de diploma-uitreiking!’
Diploma
Jurian kreeg al eerder zijn diploma. Hij is nu twee jaar mediator. Maar heel vaak heeft hij nog niet in hoeven grijpen. ‘Drie keer nu. Soms zegt een mediator wel eens dat het saai is, omdat er haast niks gebeurt. Maar dan zegt meester Daniël dat dat juist goed is. En dat is ook wel zo.’
Meester Daniël moet lachen als hij dat hoort. ‘Jurian heeft gelijk. We hebben inderdaad weinig te doen voor de mediatoren. Toch is het heel belangrijk dat ze er zijn. We merken namelijk echt dat de sociale veiligheid op school erdoor verbeterd is. Weten dat je bij iemand terecht kan, is soms al genoeg. Bovendien doen mediatoren meer dan alleen conflict oplossen. Ze zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat kinderen die alleen op het plein zijn mee kunnen spelen met de rest. Dat werkt heel goed.’
‘Hartstikke mooi,’ vindt wethouder Van Popering. ‘Van wat ik zag op de Julianaschool kunnen veel volwassenen ook best wat leren. Want ook op werk of in verzorgingstehuizen komt pesten voor.’
Tip
Jurian heeft daarom ook nog wel een tip voor volwassenen die met pesten te maken hebben. ‘Als je ziet dat iemand gepest wordt, bijvoorbeeld omdat die klein is en iemand zegt ‘kabouter’, dan kun je naar de baas gaan. Want die is dan een beetje wat de juf op school is. En de baas kan het dan oplossen. Zodat iedereen weer aardig doet.’
Op de vraag of Jurian later van mediator zijn ook zijn beroep wil maken, schudt hij zijn hoofd. ‘Ik wil bij de
politie of het leger.’ Daar komen zijn mediatorskills vast uitstekend van pas.