Klachten over busvervoerder Qbuzz stromen nog altijd binnen
Reizigersorganisatie Rover eist dat de geplaagde nieuwe vervoerder Qbuzz haar zaken voor 1 februari op orde heeft. Dat schrijft de belangenvereniging Rover naar aanleiding van alle problemen bij de busmaatschappij.
Langer gratis reizen
De klachten stromen nog altijd binnen bij Rover. Zolang Qbuzz nog geen betrouwbare dienstregeling kan bieden in Zuid-Holland zouden reizigers gecompenseerd moeten worden, bijvoorbeeld door langer gratis reizen aan te bieden. “Als je niet levert wat je hebt beloofd, zou het gratis moeten blijven”, daarvoor pleit Rover. Bovendien zou er nooit meer in december van vervoerder gewisseld moeten worden, vindt belangenvereniging ROVER.
Qbuzz is zondag 15 december de vervoerder geworden in het noordelijk deel van Zuid-Holland. Maar 250 bestelde elektrische bussen werden te laat geleverd, waardoor de dienstregeling ontaarde in een chaos. Er zijn vertragingen, bussen vallen uit en er zijn chauffeurs die de weg niet kennen. Om de pijn te verzachten, konden passagiers gratis reizen, tot maandag.
Volgens Qbuzz is vooral het probleem het niet leveren van de Iveco bussen, Een tekort van 109 bussen zo kort voor de start was door Qbuzz vrijwel niet op te vangen. Dit heeft geleid tot problemen voor de chauffeurs en reizigers, dat betreuren ze bij Qbuzz zeer. De vervoerder verwacht zelf pas 27 januari de omlopen van de bus voor elkaar te hebben. Tot die tijd blijft het een allegaartje aan bussen, laat Qbuzz weten.
Eerder ingrijpen
"Ze wisten eind november al dat fabrikant Iveco de bussen niet op tijd kon leveren. Ze hadden al eerder kunnen ingrijpen. En ze hadden toen moeten communiceren over mogelijke problemen". Daarnaast vindt de zegsman van Rover dat Qbuzz had moeten uitgaan van het ergste scenario, omdat bekend is dat sommige onderdelen moeilijk leverbaar zijn. "We hebben ze daar al lang van tevoren voor gewaarschuwd."
'Enorm spijt'
In de vier pagina's tellende brief schrijft Qbuzz onder meer dat het 'ons enorm spijt' dat ritten zijn uitgevallen en er vertragingen zijn ontstaan. "We voelen de gevolgen van de grote leveringsproblemen."