Lange vlecht door Museum Gouda als steunbetuiging vrouwen Iran
Meer dan 65 vrouwen én mannen hebben afgelopen weekend een lange vlecht gemaakt door Museum Gouda. Deze steunbetuiging aan de vrouwen van Iran was een idee van de Gouds-Iraanse kunstenaar Astera Mortezai. Aanleiding voor de performance was de moord op Mahsa Zhina Amini in september 2022 in Iran. Een laatste foto, vlak voor haar arrestatie genomen, liet de lange vlecht zien op de schouders van Amini.
@MuseumGouda 14-1-2023 Power of Braids by Astera Mortezai #WomanLifeFreedom #gouda @GemeenteGouda pic.twitter.com/RLQoTRgeL9
— Hans Tibben (@hanstibben) January 15, 2023
The Power of Braids
Haar is sindsdien een wereldwijd symbool voor vrijheid en verzet geworden. Onder de titel The Power of Braids heeft Astera Mortezai (zie frontfoto) een grote groep mensen voor even met elkaar verbonden in protest tegen het onrecht in Iran.
Het invlechten van haar is een internationale traditie, een eeuwenoude bindtechniek die in talloze culturen voorkomt. De vlecht laat de kracht zien van het aanraken, voelen en verenigen. In de performance vlochten de deelnemers elkaars haar tot één vlecht van zo’n 80 meter door het hele museum, en daarna naar buiten. Mortezai riep mensen op om hiermee solidariteit te tonen met de vrouwen in Iran.
Gouds-Iraanse kunstenaar
Astera Mortezai (1980) is een Gouds-Iraanse kunstenaar van Koerdische afkomst. In 2009 heeft zij haar Master of Fine Arts behaald op de Alzahra University in Tehran. Sinds 2018 woont en werkt Mortezai in Nederland. In 2022 won zij de Galatea Kunstprijs, de prijs voor professionele kunstenaars met een migratieverleden.
Astera Mortezai: “In mijn werk wil ik de stem zijn van mensen die ergens buiten staan of onzichtbaar zijn, vooral vrouwen. De vrouwen in Iran zijn zich niet bewust dat hun stem ook buiten het land gehoord wordt. Deze performance is een boodschap van Iran naar Nederland en van Nederland terug aan Iran. Hiermee wil ik de kracht van vrouwen laten zien, want we zijn allemaal sisters van elkaar”.