In het Huis van de Stad was dinsdagavond een informatiebijeenkomst over de Zero-emissiezone Stadslogistiek (ZES) in Gouda. Daarover bestaat bij de ondernemers in de binnenstad van Gouda veel onrust. En die onrust is na dinsdagavond niet weggenomen.
Volle raadszaal bij het onderwerp: Zero-emissiezone stadslogistiek (ZES) in @GemeenteGouda. Onderwerp leeft terecht bij de ondernemers. Duurzaamheid en vitale economie zijn beiden belangrijk! @SBG_Gouda @GO_Gouda pic.twitter.com/lURJuRcWfV
— Theo Krins (@TheoKrins) February 6, 2024
Reductie
Concreet gaat het over de binnenstad binnen de singels waar vanaf 1-1-2025 gefaseerd tot aan 1-1-2030 uitsluitend bestelauto’s en vrachtauto’s worden toegelaten die elektrisch zijn.
Gouda gaat samen met 28 andere gemeenten dit beleid uitvoeren om een flinke reductie te krijgen in de uitstoot van CO2 dat door het verkeer wordt veroorzaakt.
Op 1-1-2025 geldt de maatregel voor alle nieuwe bestelauto’s en vrachtauto’s. Bestaande bestelauto’s en vrachtauto’s mogen - afhankelijk van de emissieklasse - nog enkele jaren de binnenstad in, tot uiterlijk 1-1-2032.
Daarnaast gelden diverse vrijstellingen, waaronder auto’s ouder dan 40 jaar en rolstoel toegankelijke voertuigen.
Tevens zijn er ontheffingsmogelijkheden en geldt er een hardheidsclausule voor situaties die niet zijn voorzien.
De SBG Gouda en Gouda-Onderneemt! hebben moeite met een invoeringsperiode van 5 jaar omdat veel auto’s van ondernemers een lange afschrijvingsduur hebben en recent aangeschafte vrachtauto’s en bestelauto’s versneld moeten worden afgeschreven, aangezien in 2030 alleen nog elektrische auto’s voor ondernemers zijn toegestaan. De twee belangenverenigingen hebben er bij de gemeente Gouda op aangedrongen om de invoeringstermijn te verlengen tot 2032 voor recent aangeschafte auto’s om de economische schade zoveel mogelijk te beperken.
Niet snappen
Bij de ondernemers in de binnenstad en de ambulante handel is er de nodige onrust over de maatregelen en op de Informatieavond noemden ze een aantal voorbeelden van zaken die ze niet snappen:
1. Als een ondernemer een plug-in hybride auto rijdt geldt er een overgangstermijn tot 2030, terwijl de auto in de binnenstad volledig elektrisch rijdt.
2. De ondernemers vinden het vreemd dat bewoners met allerlei (sterk) vervuilende (diesel)auto’s de binnenstad mogen inrijden, terwijl zij - die economisch (sterk) afhankelijk zijn van de binnenstad - wel aan strenge regels worden onderworpen.
"De komende tijd zal er nog het nodige overleg en maatwerk nodig zijn om de economische schade zoveel mogelijk te beperken. Een gezond binnenstad klimaat kan namelijk namelijk niet zonder een vitale economie", zo laat een woordvoerder van SBG Gouda en Gouda-Onderneemt! weten.
Theo Krins
Zie ook www.theokrins.blogspot.nl
Theo Krins is werkzaam als Manager Sales Particulier bij Scildon Life & Pension, het voormalige Legal & General. Sinds 2021 is Theo Krins voorzitter van de SBG (Samenwerkende Binnenstadondernemers Gouda).
Krins was tot maandag 5 juli 2021 fractievoorzitter van de ChristenUnie in Gouda en ruim 14 jaar raadslid van deze partij in Gouda. Op 5 juli nam hij tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces afscheid van de politiek. Krins werd daarbij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.