R-net treindienst tussen Gouda en Alphen heeft topjaar
De R-net treindienst van NS tussen Gouda en Alphen aan den Rijn heeft een succesvol jaar achter de rug. Maar liefst 99 procent van de treinen arriveerde op tijd, met een maximale vertraging van vijf minuten. Dit maakt de lijn één van de best scorende regionale spoorlijnen van Nederland. De treindienst overtreft daarmee ruimschoots de eis van 93 procent stiptheid die de provincie Zuid-Holland als concessieverlener heeft gesteld.
Naast de punctualiteit noteerde de lijn ook een laag uitvalpercentage. Slechts twee procent van de treinen viel uit, het laagst sinds de start van de treindienst in december 2016. Factoren die de punctualiteit soms beïnvloeden zijn onder andere stakingen, hulpdiensten, storingen aan het spoor of defecte treinen. Begin dit jaar zorgde zelfs een zwaan op het spoor voor meerdere malen vertraging.
Succesfactoren en uitdagingen
Derk Querido, concessiemanager van NS, is trots op het resultaat: “De reiziger waardeert de treindienst en weet ons goed te vinden. We doen er alles aan om de treinen zo goed mogelijk te laten rijden.”
Ondanks de korte lijn, zijn er ook zeker uitdagingen. “Zo rijden we op enkel spoor en zijn er relatief veel stations en overwegen. Om dan ieder kwartier een trein tijdig te laten arriveren, vergt een strak uitvoeringsproces van ons personeel. Daarnaast werken we op de achtergrond met een vast team aan deze lijn, we analyseren wekelijks onze prestaties en kijken waar het beter kan", aldus Derk.
December als hoogtepunt
De prestaties piekten in december, toen slechts 0,4 procent van de treinen uitviel en 99,8 procent van de rijdende treinen op tijd arriveerde. Op de lijn worden maandelijks meer dan 3400 ritten uitgevoerd, met gemiddeld 175.000 reizigers.