Stationsplein klaar voor de toekomst
Op 8 juli wordt het stationsplein feestelijk en officieel in gebruik genomen. Met het ontwerp van het plein is rekening gehouden met de twee ruim 100 jaar oude monumenten. Het gaat hierbij om twee platanen, die tijdens hun leven al heel wat hebben meegemaakt. Van weinig auto’s naar zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en stadsbussen en van Hollandse zomers en winters naar een warmer klimaat.
Duurzaam
Diverse leidingen en kolken hebben een water-uitloop naar het van Bergen IJzendoorn park. Om het overschot aan water op te slaan wanneer het extreem hard regent zijn er geperste blokken steenwol met veel holle ruimtes geplaatst onder de grond. Hierin wordt water tijdelijk vastgehouden. Zo stroomt 500 kuub schoon regenwater niet meteen het park in, maar wordt het langzaam afgevoerd naar het park en komt het langzaam in de grond.
Bijzonder ontwerp
De laatste jaren is er aan de noordzijde van de Goudse spoorzone veel veranderd. Aan de zuidkant was er een minder goede verbinding met de stad, samen met achterstallig onderhoud van het plein, overlast van veel fietsen en veel autoverkeer. Het busstation kreeg een centraal perron, overzichtelijk voor alle halteplaatsen. Het plein sluit ook beter aan bij de kerk. Bewoners en ondernemers hebben bedacht dat het stationsgebied eruit moet zien als een soort “ontvangstruimte van de stad”. In het ontwerp kwam een groene loper die aansluit bij het van Bergen IJzendoorn park. Er zijn daarom ook een rij bomen, meer zitjes en grote plantenbakken geplaatst. Er zijn hiervoor duurzame materialen gebruikt. Een rode loper vormt de verbinding naar de binnenstad.
Stationspiano
In de 2-laagse fietsenstalling kunnen nu circa 3.000 fietsen worden geplaatst, omdat de gemeente graag het fietsgebruik wil stimuleren. Auto’s worden nog wel toegestaan, maar voetgangers krijgen meer ruimte. En om de sfeer in het station helemaal af te maken staat er ook nog eens een stations-piano.