Bij supermarkt Plus van den Boogaard in de wijk Korte Akkeren heerst grote zorgen over het voortbestaan van de winkel. Sinds de gemeente in juli de blauwe zone rond de supermarkt verwijderde, zeggen eigenaren Cynthia en Peter van den Boogaard wekelijks tussen de duizend en twaalfhonderd klanten minder te ontvangen.
Het raakt ons
“Mensen rijden door naar andere supermarkten waar ze wél makkelijk kunnen parkeren”, vertelt Van den Boogaard. “We snappen dit besluit echt niet. Het raakt ons, maar ook andere ondernemers hier in de buurt.”
Blauwe zone verdwenen
De blauwe zone bij de supermarkt verdween afgelopen zomer toen de gemeente het betaald parkeren in de wijk invoerde. Volgens de gemeente was de blauwe zone daardoor “overbodig” geworden en kon de combinatie met betaald parkeren “verwarrend” zijn voor bezoekers.
Maar veel wijkbewoners en ondernemers ervaren het tegenovergestelde: meer parkeerdruk, minder bereikbaarheid en dalende omzet. “Klanten kunnen geen plek vinden of durven niet te parkeren uit angst voor een boete”, aldus Van den Boogaard.
Gouda Vitaal stelt vragen aan college
De lokale partij Gouda Vitaal heeft naar aanleiding van de situatie artikel 39-vragen gesteld aan het college van B&W. De fractie wil precies weten waarop het besluit om de blauwe zone te schrappen is gebaseerd. “Een supermarkt is een essentiële wijkvoorziening”, zegt fractievoorzitter Hans van Dijk. “Als parkeerbeleid ertoe leidt dat klanten en bewoners wegblijven, tast dat de leefbaarheid van de wijk direct aan.”
Gouda Vitaal vraagt het college onder meer:
-
Op welke parkeerdrukmetingen of onderzoeken het besluit is gebaseerd;
-
Of er effectonderzoek is gedaan naar de gevolgen voor ondernemers en bewoners;
-
Of betrokken ondernemers zijn geraadpleegd vóór het besluit;
-
En of het college bereid is binnen drie maanden de maatregel te evalueren of een kortparkeerregeling in te voeren.
De fractie benadrukt dat parkeerbeleid nooit los mag worden gezien van de bereikbaarheid en vitaliteit van wijkvoorzieningen.
Ondernemers voelen de pijn
Niet alleen de Plus-supermarkt merkt de gevolgen. Ook andere ondernemers in de omgeving signaleren een terugloop in klanten. “De parkeerdruk is enorm toegenomen”, vertelt een nabijgelegen winkeleigenaar. “Wie even snel boodschappen wil doen, vindt geen plek meer. Dan haakt men af.”
College moet antwoorden
Het college van burgemeester en wethouders heeft nog niet officieel gereageerd op de vragen van Gouda Vitaal. De partij verwacht binnen enkele weken een inhoudelijke reactie.
Ondertussen hoopt supermarktmanager Peter dat er snel iets verandert. “Wij willen gewoon een toegankelijke winkel zijn voor de buurt. Maar zonder goede parkeermogelijkheden lukt dat niet. We hopen dat de gemeente luistert, vóór het te laat is.”