ProRail

Treinen rijden weer tussen Gouda en Woerden

Na 127 uur non-stop doorwerken zijn de zogenoemde wachtsporen bij Oudewater verwijderd. Zaterdagochtend 21 oktober konden na vijf dagen weer treinen rijden tussen Gouda en Woerden.

“Dit was even vervelend voor treinreizigers”, weet bouwmanager Jaco Koster, “maar uiteindelijk kunnen hierdoor treinen dichter op elkaar rijden. Dit maakt meer treinverkeer mogelijk en voorkomt vertragingen.”

Krappe planning

Er waren verschillende ploegen tegelijk aan het werk. Koster: “Je ziet dat er heel veel tegelijkertijd gebeurt, zeker de eerste dagen toen we aan het slopen waren. Dat is handig, want dat verkort de tijd die we nodig hebben om te werken. Hierbij moet er niks langer duren dan verwacht, want dan loopt je planning vast.” Er ging wel iets mis: een werktrein beschadigde tijdens de werkzaamheden een wissel bij Woerden. “Ja, dat is schrikken. Gelukkig heeft het weinig gevolgen voor het treinverkeer. Dit wissel gaan we op een later moment nog repareren”, vertelt Koster.
 
Uiteindelijk zijn acht wissels, zestien kilometer bovenleidingdraad en 32 bovenleidingsmasten weggehaald. Daarbij is ook nog twee kilometer aan spoor en dwarsliggers en 3300 ton aan ballast afgevoerd.

Hergebruik materialen

Afvoeren betekent niet dat al deze materialen worden weggegooid. Jaco: “Veel onderdelen kunnen we prima hergebruiken. Bijvoorbeeld vier wissels die we gaan plaatsen in de buurt van Maarn. Ook worden vier seinen hergebruikt in andere projecten. Maar ook ballastgrind wordt gezeefd en gedeeltelijk opnieuw gebruikt. En elektronica wordt natuurlijk sowieso gerecycled.”

Treinen sneller achter elkaar aan

Met het weghalen van twee sporen kunnen straks meer treinen achter elkaar rijden, legt Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, uit. “Met het weghalen van de wachtsporen en vooral de wissels, kunnen we seinen optimaler plaatsen. Dat is belangrijk op dit stuk spoor. Er zijn geen stations, dus wil je het liefst treinen zo snel mogelijk achter elkaar aan laten rijden. De eerdere situatie belemmerde dat.” De seinen worden eind 2026 herplaatst. Hiervoor moet ook de beveiliging van het spoor worden aangepast. Dit had eigenlijk meteen moeten gebeuren, maar personeel- en materiaaltekorten maakten dat niet mogelijk.

Voorzichtig omgaan met geld

ProRail geeft belastinggeld uit. Daarom weegt ProRail altijd zorgvuldig af of ze dat geld goed besteedt. Zo ook hier, vertelt Hofstra: “Deze sporen zijn ruim dertig jaar geleden aangelegd, wat betekent dat ze nu het einde van hun ‘technische levensduur’ hebben bereikt. De sporen en wissels zouden helemaal vernieuwd moeten worden. De kosten daarvan lopen in de miljoenen. Bij dit soort uitgaven checken we altijd wat de nut of noodzaak is en of er betere alternatieven zijn. Dat was in dit geval zo.”

Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Kunst en Cultuur vandaag 18:43

Poorter Gouda: Van Data tot Kunst in de strijd tegen microplastics

Museum Gouda biedt deze maanden het podium aan een bijzonder en relevant project. In de ruimte boven het historische Golda Poortje, aan de grens van de prachtige museumtuin, heeft kunstenaar Dace Sietina een laboratorium ingericht. Met haar project Poorter Gouda combineert ze wetenschap en kunst.

Dichters vandaag 13:52

Chris Bellekom wordt nieuwe stadsdichter Gouda

Chris Bellekom wordt op 9 november officieel geïnstalleerd als de nieuwe stadsdichter van Gouda. Tijdens de “Avond van de Verbinding” in de Theaterbakkerij neemt hij het stokje over van de huidige stadsdichter, Jeffrey van Geenen. Er is dit jaar geen verkiezing.

Advertorial Voetbal vandaag 13:12

Jodan Boys wil bittere nasmaak verlies Heinoord wegspoelen

Na de nederlaag van vorige week is er zaterdag voor Jodan Boys een kans om de bittere nasmaak van de wedstrijd tegen Heinenoord weg te spoelen. Jodan Boys ontvangt DCV uit Krimpen aan den IJssel.