Polsstokverspringer Hidde van Dam won zaterdag in Jaarsveld de tweede wedstrijd van het seizoen van de Polsstokbond Holland. De Montfoortse fierljepper, die vorige week ook zegevierde in Linschoten, noteerde aan de boorden van de Lek een afstand van 20.44 meter en bleef Gouwenaar Rian Baas (20.02 meter) ruim voor.
Op zoek naar rechte spoor
“Ik ben nog op zoek naar het rechte spoor”, vertelde Rian Baas na afloop. Vorige week in Linschoten maakte de Gouwenaar nog drie ongeldige sprongen en kwam in het stuk en op de ranglijst niet voor.
“Technisch gezien zijn mijn sprongen nog niet goed. Ik ga te vaak scheef over. Mijn eerste sprong van 18.85 meter ging op zeker om een plek in de finale veilig te stellen. Bij mijn tweede poging zette ik de stok verder in het water en dat leverde een afstand van een meter verder op. Een van de finalesprongen was goed genoeg voor de tweede podiumplek."
"Het is nu zaak om in een juist ritme te komen en mij niet te overbelasten. Ik ben inmiddels 33 jaar en qua fysiek kan ik deze sport nog net aan. Als alles een keer goed valt, hoop ik dit jaar het Nederlands record van 22,21 meter te verbeteren. Mijn pr is 22.03 meter. Het zou moeten kunnen.”

Joriene Baas
Bij de vrouwen zegevierde nationaal kampioene Joriene Baas uit Oudewater. Met een sprong van 15.32 meter troefde zij de Vlister springster Tessa Kramer (14.83 meter) af.