Veel kritiek op aangelegde schoolzones Plaswijck en Bloemendaal
De aanleg van de drie schoolzones in de wijken Plaswijck en Bloemendaal zijn bijna klaar. De resultaten worden langszaam zichtbaar. Zo ook de gevolgen. Er is veel kritiek van de Bewonersorganisatie Plaswijck en van de bewoners zelf.
Fietsersbond Gouda en Bewonersorganisatie Plaswijck 2804 hebben donderdag 22 juni een eerste schouw gehouden en overleg gehad met de gemeente Gouda. "Er zijn naar onze mening nog enkele gerichte maatregelen nodig om de verkeersveiligheid van vooral (jonge) fietsers te verbeteren", zo zegt een woordvoerder van de bewonersorganisatie het voorzichtig.
Enkele maatregelen zien op het duidelijker aangeven van de spelregels op een schoolzone (auto’s maximaal 30 km/uur, auto’s moeten achter fietsers blijven, verhoogde oversteekplaatsen). "Nu zien en horen we nog te veel dat auto’s toch inhalen of dat fietsers maar op het voetpad gaan rijden, zoals bij de Ridder van Catsweg."
Daarnaast dienen volgens de bewonersorganisatie enkele markeringen beter aangebracht te worden. "Vooral van belang is dat bij het begin van een schoolzone, waar dus auto’s en fietsers samenkomen, er snelheidsbelemmerende maatregelen komen om het daar duidelijker en veiliger te maken", aldus de zegsman die meldt dat er nog een rode dekklaag op het asfalt komt.
De brief naar de gemeente Gouda met bevindingen en adviezen is inmiddels verstuurd.