We can come an end

Het WK voetbal in Qatar is begonnen, met een openingswedstrijd die een aanfluiting was voor het voetbal. Het spel van het thuisland was van zo’n bedroevend niveau dat zelfs emir Tamim bin Hamad Al Thani tranen in zijn ogen moeten hebben gekregen. Een voetbalanalist, ik weet niet meer wie want het stikt van die figuren, vergeleek Qatar met een modale hoofdklasser. Maar een hoofdklasser (tegenwoordig 4e divisionist) als Jodan Boys, dat in een heuse dip zit, zou er waarschijnlijk toch moeite mee hebben.

De bal rolt in een omgeving waar hij volgens velen niet mag rollen. Maar het geld is zo belangrijk dat de FIFA, onder aanvoering van de volkomen uit het lood geslagen Gianni Infantino, blijft verrassen met vreemde maatregelen. De one-love aanvoerdersband is op straffe van een gele kaart verboden verklaard. Zelfs het woordje ‘love’ in de kraag van de shirts van de Rode Duivels mag ineens ook niet meer.

Supporters die gratis naar Qatar werden gelokt ervaren dat het woord ‘gratis’ niet helemaal de lading dekt. Nog even en de FIFA verbiedt het juichen bij een doelpunt, want je zou de supporters van de tegenstanders eens kunnen beledigen. Grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd. Maar ondanks alles, De (voetbal) Wereld Draait (gewoon) Door.

Nederland won maandag enigszins moeizaam zijn eerste wedstrijd. Twee minder gelukkige momenten van de doelman van Senegal hielpen Oranje uiteindelijk aan de zege, terwijl doelman Andries Noppert, de Toren van Joure, het vertrouwen van Louis van Gaal niet beschaamde. De wegen van Aloysius Paulus Maria van Gaal zijn vaak ondoorgrondelijk en zijn persconferenties lijken soms op slecht cabaret. “We can come an end”, is een van zijn laatste gevleugelde uitspraken.

ONA is al een eind op weg. De periodetitel is binnen, en net als van Gaal wil trainer Danny Hageman kampioen worden. Tot nu toe waren het min of meer oefenpotjes, de komende weken gaat het echte werk beginnen. Hoe dan ook, ik schat een kampioenschap van ONA hoger in dan een wereldtitel van Nederland. Maar de bal is rond!

Gerrit Schinkel


Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Verkeer en vervoer vandaag 12:05

Verkeershinder bij aanleg schoolzone Plaswijckweg

In de omgeving van de Plaswijckweg en de Ridder van Catsweg zijn verschillende basisscholen. Deze drukke straten zorgen voor onveilige verkeerssituaties. Daarom verandert de gemeente Gouda de inrichting van de Plaswijckweg en de Ridder van Catsweg ter hoogte van de scholen. Dat brengt de nodige verkeershinder met zich mee.

Kunst en Cultuur vandaag 11:00

Gelukkig hebben we de plaatjes nog

Gelukkig hebben we de plaatjes nog, zo schrijft Maaike Hoonhout op social media. Het is bijna 9 jaar geleden dat we op feestelijke wijze de #Welkomstmuur verwelkomden in ons Goudse stadsgezicht. 'Negen jaar alweer?' hoor ik jullie denken. Ja, echt waar.

Mijn plek in Gouda vandaag 10:00

Mijn Plek in Gouda

'Mijn plek in Gouda' is een rubriek van ZoGouds naar het idee en in samen- en wisselwerking met de Goudse fotograaf/projectmaker Hermen Buurman. Fotograaf en filmer Buurman is al even bezig met de reeks beelden van inwoners die gefotografeerd zijn op 'Mijn plek in Gouda'. ZoGouds brengt vandaag in tekst en beeld Mijn plek in Gouda van Julie Middelkoop.

Advertorial Gezondheid en welzijn vandaag 09:00

Wonen met zorg en gedeelde interesses

Domus Magnus doet er alles aan om haar bewoners in het Sint Jozefpaviljoen de gemoedelijkheid van thuis te laten voelen. "Zorg en Welzijn stemmen we af op de behoeften van bewoners. We verdiepen ons in hun interesses en behoeftes en betrekken ze in de welzijnsactiviteiten die we organiseren", aldus Esther Visser van Domus Magnus.

Advertorial Theater gisteren 20:00

Te zien in schouwburg: Second Life, reality-check op dubbellevens

De voorstelling Second Life van choreograaf Jasper van Luijk staat op donderdag 13 april in De Goudse Schouwburg. Second Life is een indringend liefdesduet, geïnspireerd op de beroemde choreografie Live (1979) van Hans van Manen.